KOREK RAHSIA

Loading...

FAVOURITE POST

Monday, May 28, 2012

SEBELUM AKU BERNIKAH


motivasi lengkap tunggu keluaran Buku Motivasi Cinta: Sebelum Aku Bernikah. Mesti beli ni :)
Sebelum Aku Bernikah by Hilal Asyraf, Langitilahi.com.
“Sekiranya benar cinta, mestilah hendak bersama ke syurga. Apa-apa yang membawa ke neraka, itu bukan cinta namanya.”

"Ramai teruja dengan perkahwinan kerana di’sasau’kan oleh perasaan. Cinta bila disalah tafsir, bila diambil dengan tafsiran keduniaan, tafsiran Hollywood dan sebagainya, memang akan kelihatan perkara yang hanya melibatkan perasaan, keasyikan hati dan keindahan jiwa sahaja, hingga menjemput lalai dan alpa. Tetapi yang kita sibukkan apa? Kita sibukkan dengan keindahan-keindahan cinta, keasyikannya, warnanya yang berwarna-warni, perasaannya yang mengapung ke langit.

Kita sepatutnya menyibukkan diri kita, dan orang lain, akan tanggungjawab sebuah rumah tangga ini. Kita bukan kahwin sehari dua kemudian sudah mahu bercerai. Kita bukan hanya mahu melempiaskan nafsu sahaja. Kita sebagai pengejar syurga, kita adalah luar biasa. Kita lebih daripada itu."

Maka sepatutnya, seorang yang ingin bercinta, mempersoalkan dirinya:
  • Bagaimanakah hubungannya dengan Allah SWT? Apakah telah diusahakan agar meningkat ke satu tahap yang boleh dikatakan baik?
  • Bagaimanakah kefahamannya akan Islam? Apakah telah diusahakan agar perkara-perkara asas seperti hal seperti ibadah, pengurusan hidup secara Islam, telah difahami?
  • Bagaimanakah kawalan emosinya? Apakah telah diusahakan agar menjadi seorang yang paling kurang mampu berlapang dada, bersabar, dan bertolak ansur?
  • Bagaimanakah kemampuannya dalam kewangan? Apakah telah diusahakan agar menjadi seorang yang paling kurang mempunyai sumber kewangan dan mampu meneruskan kehidupan?
  • Bagaimanakah perancangannya terhadap kehidupan? Apakah telah diusahakan agar punya cita-cita dan wawasan yang jelas bersama strateginya?

  • "Kita tidak semestinya perlu menjadi seorang ustaz atau ustazah untuk ingin mempersiapkan rohani kita. Kita perlu sedar bahawa syurga itu bukan tempat ustaz dan ustazah. Ummah ini, bukan dipenuhi oleh orang-orang yang bertitle agama. Syurga tetap menjadi matlamat kita walau kita bukan pelajar atau orang aliran agama. Kita tetap hamba Allah SWT, walaupun kita seorang jurutera atau tentera."

    "Orang yang benar-benar serius di dalam cintanya, pasti akan melibatkan ibu bapanya, orang tua. Sebab mereka akan sentiasa sedar bahawa, mereka secara sendirian untuk menghadapi dugaan cinta yang penuh ranjau, dan membina rumahtanga yang besar tanggungjawabnya, adalah mustahil."

    "Ya, jodoh itu di tangan Allah SWT. Justeru, kita tidak tahu. Tetapi Allah SWT telah memberikan kita petunjuk, ‘orang yang bagaimana sepatutnya kita ambil sebagai pasangan’ melalui firmanNya:
    Dan janganlah kamu berkahwin dengan perempuan-perempuan kafir musyrik sebelum mereka beriman (memeluk agama Islam); dan sesungguhnya seorang hamba perempuan yang beriman itu lebih baik daripada perempuan kafir musyrik sekalipun keadaannya menarik hati kamu. Dan janganlah kamu (kahwinkan perempuan-perempuan Islam) dengan lelaki-lelaki kafir musyrik sebelum mereka beriman (memeluk ugama Islam) dan sesungguhnya seorang hamba lelaki yang beriman lebih baik daripada seorang lelaki musyrik, sekalipun keadaannya menarik hati kamu. (Yang demikian ialah kerana orang-orang kafir itu mengajak ke neraka sedang Allah mengajak ke Syurga dan memberi keampunan dengan izinNya. Dan Allah menjelaskan ayat-ayatNya (keterangan-keterangan hukumNya) kepada umat manusia, supaya mereka dapat mengambil pelajaran (daripadanya).” Surah Al-Baqarah ayat 221.

    Jadi, memang kita tidak akan tahu ‘siapa’ jodoh kita. Tetapi kita tahu, ‘orang yang bagaimana sepatutnya kita ambil sebagai pasangan’. Maka bergeraklah. Cari. Risik. Selidik. Usaha dapatkan yang terbaik. Jelas Allah SWT sendiri mengisyaratkan kita untuk ‘mencari’. Lihatlah bagaimana Dia berfirman: “Dan janganlah kamu berkahwin dengan…”

    "Jadi, cinta yang sebenar, jika kita benar mencintai seseorang itu, maka bila dia reject kita, kita doakan kebahagiaan buatnya. Dan kita teruskan kehidupan kita, dengan tidak lagi menganggu kehidupannya. Palingkanlah wajah kita kepada Allah. Mungkin putus cinta, cinta ditolak, adalah panggilanNya untuk kita lebih merapat kepadaNya, membersihkan diri dan menjadi hambaNya yang lebih baik lagi."

    Dan apa jua yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan (atau bala bencana), maka ia adalah disebabkan apa yang kamu lakukan (dari perbuatan-perbuatan yang salah dan berdosa); dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian besar dari dosa-dosa kamu.Surah Asy-Syu’ara ayat 30.

    Mungkin kita kena reject kerana dosa kita.
    Kerana akhlak kita yang masih tidak baik di sisi Allah. Menyebabkan Allah tangguhkan dahulu kebaikan buat kita. Dia mahu mengampunkan dosa-dosa kita, dengan menguji kita, agar kita bergerak ke arah perubahan. Ya, siapa tahu?

    Positif. Bersangka baik kepada Allah!

    by Hilal Asyraf, Langitilahi.com
    Salam & hello..sorry lama tak mencoret dengan idea sendiri. Asyik copy paste, kan? Sekarang ni lebih banyak luangkan masa membaca blog-blog yang bagi motivasi dan pengisian rohani. Singgah sebentar di ruang dashboard untuk berkongsi dengan kamu apa yang dibaca. Kamu, jaga diri ya ! :)

    Anda sedang membaca artikel SEBELUM AKU BERNIKAH dan link url bagi artikel ini adalah http://www.suterakasihyann.com/2012/05/sebelum-aku-bernikah.html
    Semoga artikel SEBELUM AKU BERNIKAH ini dapat memberi manfaat untuk semua.

    10 COMMENTS:

    nuyui a.k.a miss YUI said...

    entry camni byk beri pgjrn n pedoman gak,,

    Myra Jay said...

    Ok juga baca blog motivasi ni sebab dapat jana semangat dan jati diri.. ;)

    Edy Fee said...

    ehehhee tak sabar nak nikah la...
    hehehe tak sabar ni

    biela bell said...

    yup! suka baca buku dari hilal ashraf..sgt bermotivasi!

    Yatie Awang said...

    beli dan baca, bangus akak rasa buku ni..persediaankan? hehehe

    maaf akak dah lama tak singgah, kekurangan waktu..apa2 pun akak harap yann sihat2 aja

    Lea Isnawi said...

    wahhh mcm best
    ada byk masa nanti nak bace la

    thanks for share ye :)

    Adylia Qarissa said...

    kadang2 bila fikir secara mendalam soal cinta dan jodoh nie memamang manakutkan.. ermmm..

    anamizu kaito said...

    wahhhhh yan ni mmg rajin share ilmu2 ceni..TQ yan ! :)






    luv,
    cik ana

    RazFiRa said...

    wowww sweetnyeee

    ain dzaya said...

    thanks for sharing dear...ain baru kenal blog hilal asyraf dari kamu ^^

    ain jamin barang ni mampu buat orang ketagih

    READ ME, PLEASE?